Til redaktionen
Holstebro, 8. november 2005
Vi faxer pressestof for Tilsted Com og Komitéen for Unge Forskere, som i dag modtog Kommunikationsprisen 2005. Det foregik i Industriens Hus i København på Kommunikatørernes Dag. En enig dommerkomité i Dansk Kommunikationsforening har tildelt Komitéen for Unge Forskere Kommunikationsprisen 2005 for projektet ”At gøre en forskel – fra at være lukningstruet til at blive en succes”. Projektet er udviklet af kommunikationsbureauet Tilsted Com ved Holstebro.
Tekst ved journalist Flemming Hove.
Fotos ved fotograf Benjamin Kürstein/Tilsted Com.
Tekst og fotos må kun gengives i redaktionel sammenhæng.
Yderligere informationer kontakt Tilsted Com, Bent Tilsted,
tlf. 9743 2300 eller formanden for Komitéen for Unge Forskere, adm. direktør Jørgen M. Clausen, Danfoss, tlf. 4054 4040.
Med venlig hilsen
f. Bent Tilsted
Inge-Lise Dinesen
Unge forskere og Tilsted Com:
Landets bedste til at kommunikere
En enig dommerkomité i Dansk Kommunikationsforening har tildelt Komitéen for Unge Forskere Kommunikationsprisen 2005 for projektet ”At gøre en forskel – fra at være lukningstruet til at blive en succes”. Projektet er udviklet af kommunikationsbureauet Tilsted Com ved Holstebro.
Det var 6. gang, Kommunikationsprisen blev uddelt, og det foregik tirsdag på Kommunikatørernes Dag i Industriens Hus i København, hvor over 300 professionelle kommunikatører deltog.
Ny platform
Da Komitéen for Unge Forskere i 2002 var på nippet til at nedlægge sine to landskonkurrencer for børn og unge på grund af svigtende opbakning fra sponsorer og deltagere, trådte Tilsted Com til. Bureauet udarbejdede en handlingsplan, en strategiplan og en helt ny kommunikationsplatform.
Metoden til at nå de unge og skærpe deres interesse for de to forskerkonkurrencer var at bruge det medie, de selv bruger: Internettet.
500 procents fremgang
Ændringen viste sig at være det rigtige valg – både med hensyn til at få flere deltagere og tiltrække sponsorer. Antallet af projekter er steget med ikke færre end 500 procent – fra 162 børn og unge med 39 projekter i 2002 til 749 deltagere og 234 projekter i 2005. I dag støttes konkurrencerne af bl.a. tre ministerier, fem universiteter og en stribe af dansk erhvervslivs tunge drenge.
– Hos Unge Forskere har vi lært, hvor vigtigt det er at have god kommunikation. Betydningen af både kommunikationsmiddel og udtryksform kan simpelthen ikke overvurderes. Derfor var det også utroligt positivt for Unge Forskere, at vi med det samme kunne konstatere en bragende succes og stigning i interessen for konkurrencerne, da vi totalt skiftede kommunikationsplatform, siger formanden for Komitéen for Unge Forskere og landskonkurrencernes jury, administrerende direktør Jørgen M. Clausen fra Danfoss.
Protektor for de to landsdækkende konkurrencer er i øvrigt Hans Kongelige Højhed Prins Joachim.
Fakta om Unge Forskere
Komitéen for Unge Forskere inviterer hvert år børn og unge fra hele landet til at deltage i to konkurrencer: ”Natur&Teknik” for unge forskere og opfindere i 0.-10. klasse samt ”Unge Forskere og Opfindere” for alle op til 22 år.
Formålet med konkurrencerne er at stimulere og øge interessen for naturvidenskab, miljø og teknik blandt Danmarks ungdom og øge forståelsen for miljøets, naturvidenskabens og teknikkens betydning for samfundets udvikling.
I konkurrencerne er der kontante præmier. Desuden belønner komitéen de skoler, der engagerer sig mest i de to konkurrencer.
Udover de kontante præmier er der mange muligheder for at komme ud at rejse til internationale begivenheder i bl.a. London, Oslo, Stockholm, Beijing, Macao og Albuquerque.
De to konkurrencer støttes af Ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling, Undervisningsministeriet, Miljøministeriet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Haldor Topsøe A/S, Mærsk Olie og Gas A/S, Lundbeck Fonden, Birch & Krogboe Fonden, Danisco, Novo Nordisk, Forskerparken i Aarhus, Danfoss, Grundfos, Ingeniørhøjskolen i Århus, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) og Tilsted Com.
Antallet af sponsorer er i 2006 udvidet med H. Lundbeck A/S, Carlsbergs Mindelegat for Brygger J. C. Jacobsen, SAS og CowiFonden.
Tilsted Com er et landsnomineret kommunikationsbureau, der opfylder de faglige og økonomiske betingelser for at kunne løse kommunikationsopgaver for kunder til medier i ind- og udland.
Alle faglige medarbejdere kan hver på deres felt løse individuelle opgaver og klare mediehåndteringen, som foregår i eget hus – mellem målgrupper og kunder – til færdiggørelse af medieplaner/-budgetter samt til kontrol og fakturering. I alt 10 forskellige faggrupper er repræsenteret i huset.
Mange kunder ser det som en stor fordel, at Tilsted Com er et full-service bureau, der også er specialist i public relations med egne fotografer og journalister.