DECT giver tryghed og ro på plejehjemmet

1. marts 1998

Til redaktionen

Holstebro, 1. marts 1998

 

 

DECT giver tryghed og ro på plejehjemmet

 

Toftevang i Ebeltoft gik fra snoretræk til trykknapper og trådløse telefoner

– Før havde vi snoretræk med klokker og blinkende lamper. Det var en evig stressfaktor, for der gik tid med at finde ud af, hvilken beboer der havde kaldt. DECT-telefonerne har skabt tryghed blandt beboerne og ro på plejehjemmet. Vi medarbejdere råber ikke længere efter hinanden ned ad gangene. Vi taler stille og roligt sammen i hver sin trådløse telefon.

Sådan siger Vibeke Winther Jensen, daglig leder af plejehjemmet Toftevang i Ebeltoft. Som det første i landet fik plejehjemmet i maj 1997 installeret et DECT-telefonsystem, som er produceret af KIRK telecom A/S og leveret af Tele Danmark Process. Anlægget fungerer dels som et kaldesystem, hvor beboerne kan kontakte personalet ved at trykke på en knap, dels som internt og eksternt telefonanlæg for de ansatte.

Tryk én gang

– Vi begyndte med at benytte håndsættene i en måned, så alle ansatte blev dus med de forskellige funktioner. Derefter blev beboerne koblet på. De fik et armbånd eller en halskæde med trykknap. Først skulle de lige vænne sig til, at der ikke lyder et signal, når man kalder. I dag ved alle, at de blot skal trykke én gang, så kommer vi. Vi kan jo aflæse, hvem der har kaldt, siger Vibeke Winther Jensen.

Toftevang har 52 beboere i et hus med spredte enheder og lange gange. DECT-systemet har ikke blot øget kommunikationen. Det har også halveret antallet af kald, fordi beboerne før var tilbøjelige til at trække i snorene mange gange vel vidende, at der gik tid, inden nogen reagerede.

– Mindst én gang har vi oplevet den ulykkelige situation, at en beboer er faldet på badeværelset og har ligget der natten igennem, fordi hun ikke kunne nå ud til snoren. Nu er hjælpen altid lige ved hånden. Mange beboere beholder armbåndet eller halskæden på, når de går i seng, og det gør dem trygge, siger plejehjemslederen.

DECT-systemet rummer også den funktion, at senil-demente beboere kan bære en lille

elektronisk brik på sig, der fortæller personalet, hvor beboeren befinder sig.

– Den er så lille, at den kan være i en sko. I øjeblikket er der ingen af vore senil-demente beboere, der bevæger sig uden for hjemmet på egen hånd, men næste gang, der flytter én ind, vil vi kunne holde vedkommende under opsyn, uden at beboeren føler sig omklamret, siger Vibeke Winther Jensen.

C-1000 Ten Brink, fødevareforretning, Holland:

– Vi har haft et DECT-telefonsystem i knapt tre år. For tre uger siden skiftede vi til et anlæg fra KIRK telecom A/S på anbefaling fra vores leverandør. Systemet er nu udvidet til fire basestationer med otte håndsæt, som afdelingslederne har på sig. Hvis kunderne ønsker betjening fra en medarbejder, som ikke er til stede, kan de benytte telefoner, som hænger i forretningen. Afdelingslederen kan besvare deres spørgsmål, selv om han befinder sig et helt andet sted i bygningen. Vi er meget tilfredse med systemet og overvejer allerede at anskaffe en ekstra basestation, så der også bliver dækning på salgsarealet ude foran forretningen.

Edwin Ten Brink, indehaver.

Örebro Kartonbruk AB, Sverige:

Udenlandsk virksomhed, der valgte et DECT-telefonanlæg:
– Vi fremstiller for- og bagsider til gipsonitplader, og råmaterialet er genbrugspap og -papir. Det er en produktion, der kræver megen plads, og vore medarbejdere er nødt til at være meget mobile. For et år siden investerede vi i et KIRK telecom DECT-system, som blev leveret gennem Kirk telecom A/S svenske distributør AlphaCall. I dag er 20 af vore maskinpassere, elektrikere og operatører forsynet med trådløse telefoner. Vi ringer meget internt på virksomheden, og det er jo gratis. DECT er et kæmpe fremskridt i forhold til før, hvor vi måtte nøjes med nogle få faste telefoner. Systemet fungerer fint, og batterikapaciteten i håndsættene er imponerende.

Stig Lundquist, personalechef.

 

Udenlandsk virksomhed, der valgte et DECT-telefonanlæg:

– Her på rådhuset har 12 medarbejdere gennem nogle måneder været udstyret med DECT- telefoner fra KIRK telecom A/S. Vi har opsat fire basestationer, som fint dækker hele rådhuset, der er 300 meter langt. Reeuwijk er en by med 12.000 indbyggere, og det er nu blevet lettere for dem at ringe ind over omstillingen og få kontakt til den medarbejder, de skal tale med. Træffes vedkommende ikke, kan de lytte til og give besked på de individuelle telefonsvarere. De medarbejdere, der har en DECT-telefon, har på det nærmeste afskaffet deres faste bordtelefon, og vi overvejer kraftigt at udvide systemet til 24 håndsæt. DECT-telefoni er en billig løsning, og Kirk telecom A/S var den mest fordelagtige leverandør, når man ser på pris og kvalitet.

P. van Engelen, indkøbschef, Reeuwijk Kommune.

Alle pressemeddelelser om: