Til redaktionen
Holstebro, 11. maj 1992
Bogen er en forbrugervejledning i køb af hårde hvidevarer. Og den kan lånes eller købes hos de fleste førende forhandlere af hårde hvidevarer. Blomberg A/S, Lollandsgade 4, 6400 Sønderborg, tlf. 74 42 41 81, sælger og sender naturligvis også bogen.
Tekst af journalist Bjarke Larsen.
Foto ved Tilsted Communication.
Såvel tekst som foto kan frit anvendes og publiceres – uden beregning.
Fotos kan rekvireres ved henvendelse til
Tilsted Communication,
Inge-Lise Dinesen, tlf. 97 43 23 00.
eller E-mail: post@tilsted.dk
Yderligere informationer – kontakt Blomberg A/S, reklamechef Steen Bielefeldt, tlf. 74 42 41 81.
Ærlig information om hårde hvidevarer
Forbrugerne skal kende deres reelle behov, før de køber hårde hvidevarer
Vi forbrugere ved som regel for lidt om, hvad vi egentlig har brug for, når vi køber hårde hvidevarer. Alt for ofte bliver vi betaget af en eller anden teknisk detalje, eller vi lader os lokke af et “slagtilbud”. Resultatet er i mange tilfælde, at vi ender med at købe en anden husholdningsmaskine end den, der svarer bedst til vores reelle behov.
Det bliver der nu rådet bod på med bogen “Helt Ærligt”, der har undertitlen “en seriøs vejledning i køb af hårde hvidevarer”. Bogen, der er på 40 sider, er udarbejdet af seminarieadjunkt Anne Grete Rasmussen, som blandt andet har arbejdet i 10 år hos Forbrugerstyrelsen med afprøvning af vaskemaskiner og andre hårde hvide- varer. I dag er hun ansat på Ankerhus Seminarium i Sorø, hvor hun underviser ernærings- og husholdningsøkonomaer. Et af hendes undervisningsfag er netop redskabs- og maskinlære.
Bogen er udgivet af Blomberg A/S, men der er tale om objektiv forbrugervejledning og ikke “skjult reklame”, understreger både Anne Grete Rasmussen og Blombergs salgschef, Arne Kay.
– Selv om jeg selvfølgelig har diskuteret teksterne igennem med Blomberg, så har jeg haft frie hænder til arbejdet, siger Anne Grete Rasmussen.
– Der er et behov for en bog af denne type, der kan stå ude i butikkerne og for- håbentlig blive læst af rigtig mange, inden de går i gang med at købe. Alt for meget af den information, der udgives, når ikke ud til forbrugerne, mener Anne Grete Rasmussen. Hun fortsætter:
– Jeg håber, bogen kan hjælpe folk med at vurdere deres reelle behov, inden de kaster sig ud i et køb af et forbrugsgode, de gerne skulle beholde og være tilfredse med i de næste 10 år eller mere.
Bogens 40 sider er opdelt i afsnit med cirka 4 sider til hver vare. På disse sider
gennemgås de forskellige tekniske detaljer og begreber omkring f.eks. en vaskemaskine eller en mikrobølgeovn. Derefter kommer Anne Grete Rasmussen med gode råd om, hvad man især skal lægge mærke til og overveje, inden man beslutter sig.
Bogen kan købes for under 20 kr. og trykkes i første omgang i et oplag på 20.000 eksemplarer.