Dansker verdenstester Opels Calibra i rally

1. marts 1992

Til redaktionen

Holstebro, 1. marts 1992

Tekst af journalist Sven-Ove Kjældgaard.

Foto ved pressefotograf Henrik Bjerregrav.

Såvel tekst som foto kan frit anvendes og publiceres – uden beregning.

Fotos kan rekvireres ved henvendelse til
Tilsted Communication,
Inge-Lise Dinesen, tlf. 97 43 23 00.
eller E-mail: post@tilsted.dk

Yderligere informationer – kontakt Opel Rally Team, teamleder Bertel Kristensen, tlf. 97 12 16 29.

 

Dansker verdenstester Opels Calibra i rally

 

Jørgen Nielsen har ikke mistet troen på sig selv og sin

Opel Calibra før årets rally-premiere

Siden 1974 har navnet Jørgen Nielsen præget dansk rally-sport. Syv gange er han blevet dansk mester. Tre gange har han været næstøverst på sejrsskamlen. Internationalt vil mange følge hans præstation i danske rally-køreres årlige styrkeprøve med særlig interesse i år. Jørgen Nielsen kommer nemlig til at sidde bag rattet i en verdenspremiere. Det er General Motors Danmark og Opel Forhandler Foreningen i Danmark, der står bag Opel Rally Teamet og Calibra-projektet med Dansk Shell som hovedsponsor.

Opel vil nemlig gerne have prøvekørt sin sportscoupé, som rally-bil og har overladt Jørgen Nielsen den spændende opgave.

– Jeg fik bilen hjem i 6000 småstumper her kun knap tre uger før, vi skal køre den første af de seks DM-afdelinger 14. marts i Hobro, fortæller en spændt Jørgen Nielsen, der har travlt med at samle sin Calibra for at nå frem til DM-starten.

Calibraens standardmotor uden turbolader har absolut ikke motorkraft nok i forhold til konkurrenternes hårdtpumpede turbomotorer. Men til næste år er der planer om både turbomotor og træk på alle fire hjul.

Så er jeg sikker på at være helt i top igen, siger Jørgen Nielsen.

Men tro ikke, at jeg ikke vil gøre alt for at genvinde min mesterskabstitel fra i fjor. For selv om min Calibra kun har 215 hestekræfter mod de værste konkurrenters 450, så har den så mange andre gode egenskaber, at det, jeg sætter til på de lige strækninger, kan indhentes i terræn, hvor køreegenskaberne tæller, mener Jørgen Nielsen.

– Jeg ved ikke, om jeg er den bedste danske rally-kører nogensinde. Men jeg er i alt fald den, der har vundet mest. Så derfor afskriver jeg ikke mig selv som mesterskabskandidat, før vi har kæmpet om titlen, siger den 44-årige Jørgen

Nielsen, mens han arbejder på sin Calibra i hjembyen V. Torsted ved Egtved, hvor han tidligere drev tømrerforretning og stadig har tømrerværkstedet som sin arbejdsplads.

Værkstedet kaldes også ãVerdens mindste samlefabrik”. For det er her Jørgen Nielsen ãtømrer og snedkererer” sine biler, så de er toptrimmede til rally-kørsel.

Det er hans hobby at ordne sine biler selv. Selvgjort er velgjort, så der er ingen tvivl om, at den hobby er en væsentlig del af baggrunden for hans succes i rally.

Jørgen Nielsen er landmandssøn fra Lejrskov ikke langt fra sin nuværende bopæl. I drenge- og ungdomsårene var det fodbold og håndbold, der optog ham. Men i dag kan han godt se, at det måske nok var biler og motorer, der var hans virkelige fritidsinteresse.

– Jeg fik knallert som 16-årig, fortæller Jørgen Nielsen. Den ãskruede” jeg på, så

den kunne køre lidt – meget – hurtigere end det tilladte. Det gav nogle ordentlige drag over nakken fra ãden gamle”.

Men allerede som 12-13 årig havde jeg været på gale motorveje. Hver dag, når min far sov til middag, kørte jeg mig en tur i hans flotte Chevrolet 1939. Han har ikke kunnet undgå at se sporene efter den i markvejene. Men han nævnte det aldrig. I stedet for at skælde ud lod han mig føre bilen, når vi skulle på søndagsvisit hos naboer ad markveje og mindre kommuneveje. Han mente åbenbart, det var bedre at undervise mig end forbyde det uundgåelige.

– Omkring 1960 var det en god livsforsikring at få en håndværksmæssig uddannelse. Så jeg kom i lære som tømrer, da jeg var 14 år. Det har jeg aldrig fortrudt. For

tømreruddannelsen er grundlaget for alle andre uddannelser. Det mener i alt fald vi tømrere. Mange af de færdigheder, jeg lærte i tømrerfaget, er da også baggrund for, at jeg i dag selv kan ãskrue” mine rally-biler.

Det var sjældent, at en lærling havde råd til bil dengang. Men jeg fik sparet sammen til købet af en gammel udtjent Saab, som jeg selv fik gjort køreklar. Da jeg smadrede den, fordi jeg faldt i søvn bag rattet på vej hjem til weekendorlov fra soldatertjeneste i Tønder, blev det starten på min rally-karriere. Jeg købte nemlig en Morris Mascot. I den lærte jeg at køre med forhjulstræk. Og det har jeg så gjort siden.

En soldaterkammerat var medlem af Kolding Automobil Club og lokkede mig med til manøvreprøver og mini-rally. Jeg vandt nogle konkurrencer. Og så var jeg fortabt. Siden har motorsporten været identisk med min fritid.

I 1974 stillede jeg op i mit første DM-rally og vandt den lille klasse i en forhjulstrukket Fiat. Jeg fik så en VW Scirocco men drømte hele tiden om at få en aftale med Opel.

Så lavede Opel sin første forhjulstrukne Kadett. Og manglede en ãforsøgskanin”. De andre rally-folk sagde: En forhjulstrukket? Det er kun ãæ tømrer fra Egtved”, der kan tumle såden en. Og siden har jeg så været Opel-kører, fortæller Jørgen Nielsen, der lever sammen med Bodil, som er kontorassistent. Parret har sønnen Jeppe på fem år og datteren Line på fire måneder.

– Uden Bodils løn havde jeg ikke råd til at køre rally, erkender Jørgen Nielsen, der kun har lidt byggekonsulentarbejde ved siden af rally-karrieren.

– Jeg er mit eget team. Både ãpilot”, mekaniker, reservedelsimportør, bogholder, bydreng og administrerende direktør. Det er fem-seks mands arbejde sammenlignet med udenlandske rally-køreres betingelser. Derfor er vi et godt stykke bagefter i dansk rally.

I praksis er jeg heltidsprofessionel. Men altså en meget amatøragtig professionel. Lønnen er at have en god bil at ãlege” med. Og så vinde så mange løb som muligt. Helst også dette års danske mesterskab, slutter Jørgen Nielsen, der fortsat har sin faste makker, Per Johansen – isenkræmmer i Vejen – med som andenkører og ãvognkom-mandør”.

Alle pressemeddelelser om: